**************فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
مغول - روستای پده بلند
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روستای پده بلند
روستای خوش آب و هوا در شهرستان رابر کرمان 
نویسندگان
خرید آسان
<"> فروش استثنایی محصولات دامی و کشاورزی روستا ........... برای خرید محصولات پیام بگذارید>> تماس با ما b> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ......................................1
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

......................................

......................................

.......................................

........................................

........................................

................................... ------------------ ................... ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,2 ,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,,,
سالروز پایان حکومت ایلخان در ایران
عشق به زن موجب مرگ آخرین حاکم مغول در ایران شد

سلطان ابوسعید آخرین ایلخان مغول بود که عاشق زنی به نام بغداد خاتون شد و ظاهرا عشق سلطان به این زن به مسمویت و قتلش منتهی شد و پایان تراژیکی را برای مغولان در ایران رقم زد.

خبرگزاری فارس: عشق به زن موجب مرگ آخرین حاکم مغول در ایران شد

 

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، سلطان ابوسعید (از 716 تا 736 ه‍. ق.) از ایلخانان مغول و پسر الجایتو بود که در سن دوازده سالگی به ایلخانی ایران رسید.

در بخشی از دوران ایلخانی او امیرچوپان، امیرالامرای لشکر ایلخانی، اداره کننده واقعی قلمرو او بود. ابوسعید پس از دفع حمله سپاه اردوی زرین به خراسان و نیز شکست شورش برخی امرای شورشی مغول به سبب شجاعتش در جنگ لقب بهادر یافت. در دوران او بار دیگر سپاهیان اردوی زرین به رهبری اوزبگ خان به خراسان حمله کردند که این حمله نیز توسط سپاه امیرچوپان دفع شد (سال 1325 م.)

رشیدالدین وزیر و مورخ نامی در دوران ابوسعید ابتدا عزلت‌نشین شد، اما پس از چندی امیرچوپان او را به خدمت دعوت کرد. اما اقبال رشیدالدین دیری نپایید، او توسط رقیبان به مسموم کردن سلطان فقید متهم شد و همراه پسرش که شربت‌دار سلطان پیشین بود کشته شد.

دمشق‌ خواجه پسر امیرچوپان بعد از رشیدالدین وزیر ایلخان شد. بعدها پسر دیگر رشیدالدین، غیاث‌الدین، در دربار ابوسعید به مقام وزارت رسید.

قدرت بیش‌ از اندازه امیرچوپان و فرزندانش که هر یک اداره بخشی از ایران را در دست داشتند و عشق ابوسعید به بغدادخاتون دختر امیرچوپان، و قتل دمشق‌خواجه پسر امیرچوپان به دستور ابوسعید و به اتهام رابطه با یکی از زنان حرمسرای سلطان، همه باعث رویارویی سپاه سلطان و چوپان شد که با پشت کردن امرای سپاه به چوپان به سود سلطان ابوسعید پایان یافت.

در تابستان سال 736 ه.ق./ 1335 آوازه درافتاد که اوزبگ خان بار دیگر آماده حمله به قلمرو ایلخان می‌شود. سپاهیان بغداد و دیاربکر به ایران اعزام گردیدند و در پی آنان ابوسعید نیز عازم این ناحیه گردید. وی در سیزدهم ربیع‌الاول 736 ه.ق./ سی نوامبر 1335 در ناحیه قره باغ دیده بر جهان فروبست. مرگ وی ظاهرا به واسطه مسمومیت بوده‌است. بعدتر بغداد خاتون زوجه ایلخان و دختر امیرچوپان به مسموم کردن ابوسعید متهم شد و اعدام گردید. با مرگ ابوسعید حکومت ایلخانان عملا پایان یافت اما درگیری و جنگ بین رقیبان و مدعیان جانشینی ایلخانان ادامه یافت و قلمرو ایلخانیان تا سال‌ها و ظهور تیمور دچار ملوک‌الطوایفی شد.

*ایلخانان

ایلخانان ایران نام سلسله‌ای است که از سال 654 تا 750 ه‍. ق. معادل 1256 تا 1335 میلادی در ایران حکومت می‌کردند و فرزندان چنگیزخان مغول بودند.

لشگریان چنگیزخان نخسنین بار در سال 618 ه‍. ق. معادل 1221 میلادی به خراسان حمله نمودند. چنگیزخان سال 1225 میلادی به مغولستان بازگشت و در آنجا درگذشت.

سال 1251 م. منگو، خان بزرگ یا قاآن، بر آن شد تا با اعزام برادرانش هولاکو و کوبلای خان (قوبیلای) به ترتیب به ایران و چین پیروزی‌های مغولان را تحکیم و تکمیل کند.

هولاکو با فتح ایران سلسله ایلخانیان ایران و قوبیلای با فتح چین سلسله یوان چین را بنیاد گذاردند. ایلخانان یعنی خانان محلی می‌گویند و غرض از این عنوان آن بوده‌است که سمت اطاعت ایلخانان را نسبت به قاآنان میرسانند و این احترام همه وقت از طرف ایلخانان ایران رعایت می‌شده‌است. فتح ایران به دست هلاکوخان پیامدهای مهمی چون پایان کار اسماعیلیان و انقراض خلافت عباسیان در پی داشت. ایلخانان در ابتدا دین بودایی داشتند اما به تدریج به اسلام گرویدند. ایلخانان مسلمان خود را سلطان نامیده و نام‌های اسلامی برگزیدند.


[ جمعه 92/11/25 ] [ 7:47 صبح ] [ پده بلند ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

من روستایی هستم در شهرستان رابر کرمان که مردمانش خونگرم و مهمان پذیرند اما این روستا برخی امکانات را ندارد و نیاز به اردوهای جهادی دانشجو ها دارد .
.................. لینک های ویژه
http://www.parsiblog.com
........
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
.............

.

...........
...............

.............++

برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید


کد گالری

***
قالب میهن بلاگ تقویم جلالی

***** ********+
امکانات وب


بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 34
کل بازدیدها: 335984

دریافت کد آهنگ

تاشهدا باشهداتاشهدا باشهدا

........////////////////1 ....................
هاست و دامنه-وبلاگ
...............

دیکشنری آنلاین

دیکشنری آنلاین

******

مترجم سایت

مترجم سایت

*****
k2cod go Up
******

mouse code

کد ماوس

******
وبلاگکد لوگوی نوروز
,,,,,,,,,,,,,
هاست و دامنه-وبلاگ
,,,,,,,,,,,,,
هاست و دامنه-وبلاگ
.........

آپلود عکس

آپلود عکس